Te koop: de Henri Sijthoff-prijs van het FD

sijthoffprijs.jpgDe luchthaven Schiphol maakte er reeds direct reclame mee: deze prijs hadden we nog niet! Het gaat om de Henri Sijthoff-prijs van het Financieele Dagblad voor de beste financiele verslaglegging. Dit jaar werd het aantal categorieen uitgebreid en konden voor het eerst ook niet-beursgenoteerde ondernemingen in het zonnetje worden gezet. En de eerste winnaar van deze nieuwe categorie werd… -de spanning stijgt!……Schiphol!

Maar de afdeling Marketing van het FD die ook ‘diensten verricht’ in opdracht van ‘marktpartijen’ heeft het gelauwerde jaarverslag zelf mede geschreven, zo onthult ons een bron bij het FD. Dit geschiedde in opdracht van de luchthaven die het FD hiervoor ook betaalde. De samenwerking ging zelfs zo ver, dat Schiphol-CFO Pieter Verboom afspraken had met de FD-marketeers bij de krant. Verboom volgde hierbij zijn CEO Gerlach Cerfontaine die volgens bronnen de FD-burelen ook bezoekt maar dan om de redactionele koers te beinvloeden. Eerder kwam reeds aan het licht dat het FD op instigatie van Jacques Kuyf, CEO van de FD Mediagroep, advertenties van gebiedsontwikkelaar Chipshol uit de krant houdt.

Chipshol is met de luchthaven verwikkeld in een (inmiddels landelijk bekende) ‘strijd op leven en dood’. Kuyf, zo ontdekte het weekblad Adformatie, heeft nauwe banden met Paul Luijten, de directeur Corporate Affairs van Schiphol. Als directeur van reclamebureau FHV/BDDO (tot september 2005) overzag Kuyf het Schiphol-account dat zijn bureau in 2004 won na een pitch, maar Kuyf/FHV en Schiphol’s Luijten werkten reeds in 2000 intensief samen aan een ‘massamediale imagocampagne’ die de luchthaven moest klaarstomen voor de (toen) in het najaar van 2001 geplande beursgang. Aanvankelijk kon salesmanager Robert Kolner van het FD ‘zich niet voorstellen dat zijn krant advertenties weigert’ maar na intern onderzoek kon Kolner niet anders concluderen. De advertenties kwamen terecht bij De Volkskrant en het Haarlems Dagblad.

In een volgende alarmerende ontwikkeling, volgens alweer een bron bij het FD, is de redacteur die over de ruzie tussen Schiphol en Chipshol schreef door de hoofdredactie van deze affaire ‘afgehaald’ omdat hij te zeer zou neigen naar de standpunten van Chipshol. Dat dit is gebeurd wordt door meer dan een bron binnen het FD bevestigd. Hier is dus een derde punt waarop Schiphol ‘interfereert’ bij het FD. Volgens de bron zouden trouwens meer journalisten bij het FD worden vervangen wegens de inhoud van hun berichtgeving.

 Niemand bij het FD is bereid tot commentaar. De secretaresse van hoofdredacteur U. Jonker zegt dat deze ‘99% zeker niet zal reageren’. Een email met een verzoek om nadere uitleg blijft onbeantwoord. Een oud-redacteur van de krant, Rob Huisman, runt sinds vijf jaar een adviesbureau (Rob Huisman Bestuursadviseur BV) dat Schiphol als belangrijke klant heeft. Volgens M. Schuttevaer van Schiphol Investor Relations advieseert Huisman de luchthaven ‘in brede zin op commuicatie-gebied’. Ook Huisman voelt zich echter niet geroepen nader in te gaan op de relatie tussen het FD en Schiphol, maar wil wel kwijt dat ‘de Henri Sijthoff-prijs al vijftig jaar bestaat en dat dat voldoende bewijs is voor de geloofwaardigheid’.

Print Friendly, PDF & Email
Share