Jan ‘Dagdeel’ Dijkgraaf heeft conflict of interest

dijkgraaf.jpgJan Dijkgraaf, eind dit jaar benoemd tot de nieuwe hoofdredacteur van HP/de Tijd, heeft na zijn vertrek als hoofdredacteur van zakenblad Management Team (per oktober) een commercieel bureau gerund dat een cursus aanbood ‘hoe scoor je wel in de pers‘ voor de prijs van 1995 euro voor ‘twee dagdelen’. Dijkgraaf laadt aldus de verdenking op zich reeds bij zakenblad Management Team klanten te hebben geworven voor zijn ‘jump naar het grote geld’. Maar ernstiger is dat Dijkgraaf bij HP/de Tijd een levensgroot conflict of interest heeft als het blad moet berichten over mensen en ondernemingen die bij hem de cursus hebben gevolgd over hoe ze ‘succesvol kunnen scoren’ in de media of een ander programma. Dijkgraaf kan namelijk moeilijk anders dan zijn voormalige cursisten ruim baan geven in de kolommen van HP/de Tijd als ze zijn raadgevingen uit de cursus stipt opvolgen!

Deze site roept cursisten van Dijkgraaf op zich te melden om te vertellen over hun ervaringen als leerlingen van ‘Jan Dagdeel’. Goed, veel partijen zullen dat niet zijn omdat zijn ‘toko’ amper drie maanden heeft bestaan, maar toch…. transparantie is en blijft geboden, zeker bij ‘ondernemende journalistjes’ van het type-Dijkgraaf! Of zou het zo kunnen zijn dat ‘Jan Dagdeel’ zijn droom om ‘binnen te lopen’ door de ‘geheimen’ van de journalistiek als een hoer te verkopen aan de hoogste bieder in duigen zag vallen omdat niemand van zijn ‘diensten’ gebruik wenste te maken?Keerde hij daarom maar weer met hangende pootjes (en lege zakken) terug naar de journalistiek? Zal hij de arme redacteuren van HP/de Tijd die niet zijn wegbezuinigd daarom gaan misbruiken als boksballen voor zijn frustraties vanuit zijn gesneefde financiele aspiraties? Of gaat hij bij Audax zoveel verdienen dat hij zijn snel groeiende en uiterst succesvolle commerciele onderneming wel wilde opgeven? Wie biedt openheid? Jan zelf?

Hoe dit alles ook zij, Dijkgraaf is een total shame voor een blad als HP/de Tijd. Niets ten nadele van het blad Panorama en niets ten nadele van de sportjournalistiek, maar een pur sang voetbalman kun je geen hoofdredacteur maken van een opinieblad uit de grachtengordel. Kijk eens naar de openingspagina van zijn website en je weet genoeg! Linken naar Alfa Romeo, Kever en 2CV (zie je eigenlijk alleen bij kinderen tot 14 jaar met ‘auto-agenda’s’), linken naar Feijenoord en voetbal (idem tot 16 jaar met voetbal-agenda’s), een link naar een Hyves-pagina (‘Pim’) en wat soft-porno in de link ‘Thea’. Geen Duitse filosofen, geen ingewikkelde maatschappelijke trends, geen Nederlandse schrijvers, geen nobelprijswinnaars, zelfs geen enkele politicus! Op zijn best is Dijkgraaf een zakkenvuller die -als de eerste de beste voetbaltrainer- een nieuw ‘klusje’ aanneemt, maar je zou hem ook een verrader kunnen noemen van de journalistiek. Het is een raadsel wat ze bij Audax zien in ‘Jan Dagdeel’ en zijn voetbal-posters. Vermoedelijk hebben ze uit pure ellende maar gewoon de eerste de beste ‘naam’ genomen die zich aandiende, iemand die al twee keer hoofdredacteur is geweest en die het daarom ‘wel zal kunnen en begrijpen’. Het doet sterk denken aan de met degradatie bedreigde voetbalclub waarvan de voorzitter in totale paniek de Gouden Gids grijpt en gaat bellen onder het kopje ‘voetbaltrainers’. Een voorspelling: met Pasen is Dijkgraaf al weer weg bij HP/de Tijd.

Print Friendly, PDF & Email
Share